Vanaf 1 november 2014 is elke nieuwe personenauto verplicht voorzien van een bandenspanningcontrolesysteem.
TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring Systems. Het is een elektronisch systeem dat de bandenspanning in de gaten houdt en een signaal aan de bestuurder afgeeft zodra de bandenspanning afloopt.
Dit verhoogt de rijveiligheid, door het tijdig opmerken van een te lage bandenspanning en voorkomt een hoger brandstofverbruik en onnodige bandenslijtage veroorzaakt door een verkeerde bandenspanning.
Er worden twee fundamenteel verschillende TPMS-technieken toegepast.
Indirect TPMS maakt gebruik van het feit dat een band met onderspanning een kleinere omtrek heeft dan een band met de juiste druk. Een band met onderspanning draait dus sneller rond. De voertuigelektronica registreert dit op basis van de ABS-sensoren. Indirect TPMS is dus een systeem dat is gebaseerd op software, er worden geen aanvullende onderdelen gebruikt.
Direct TPMS meet daadwerkelijk de bandenspanning en temperatuur in de banden. Elke band is daartoe voorzien van een sensor. Deze zit meestal achter het ventiel, maar kan ook aan de binnenzijde van het loopvlak van de band zitten. Elke sensor stuurt zijn meetgegevens op een radiofrequentie van 433 MHz naar de voertuigelektronica.
Bij beide systemen gaat het controlelampje op het dashboard branden als de spanning in één of meer banden te laag is.
Het grote voordeel van het direct TPMS systeem t.o.v. het indirect systeem is dat de sensors een daling in de bandendruk nauwkeuriger en sneller kunnen opmerken. Nadelen zijn echter dat er meer handelingen uitgevoerd dienen te worden bij de banden service waardoor deze langer duurt en bijgevolg duurder is. Alsook heeft de interne batterij maar een levensduur van 5 jaar waarna de volledige sensoren set vervangen dient te worden.
Als universeel garagebedrijf beschikken wij over de nodig apparatuur en de nodige personeelstraining om op een professionele manier TPMS-service uit te voeren .